gro-up zoekt de samenwerking op in Rotterdam Prins Alexander

gro-up medewerkers Jaleesa & Lotte

Meer samenwerkingen, beter passende dagbesteding voor ouderen en een pleinenprogrammering voor kinderen en jongeren, met deze drie focuspunten breidt gro-up het buurtwerk in Prins Alexander uit.

Er was 1 juni een klein feestje in Huis van de Wijk Oriënt. gro-up buurtwerk trapte een nieuwe periode van de welzijnsopdracht in Prins Alexander af. ‘De gemeente Rotterdam bekijkt regelmatig wat er hard nodig is in het welzijnswerk’, legt Vincent Ferdinandus, regiomanager bij gro-up buurtwerk uit. ‘Dan kijken ze welke partij bij de opdracht past. Gelukkig is gro-up dat opnieuw voor Prins Alexander. We gaan dus lekker door met de vele activiteiten en diensten in en vanuit de Huizen van de Wijk in Prins Alexander.’

gro-up medewerkers Mo & Team

Samenwerken met de buurt

‘De Huizen van de Wijk blijven een plek waar mensen samenkomen en activiteiten met en voor elkaar organiseren’, zegt Vincent. ‘Vrijwilligers spelen daarin een belangrijke rol.’ Maar niet alles blijft bij het oude. ‘Naast wat we al deden, focussen we ons de komende jaren onder andere op Right to Cooperate, preventieve dagbesteding en een pleinprogrammering. Bij Right to Cooperate stellen we met bewoners een jaarplan op van wat we samen gaan doen voor de wijk. De preventieve dagbesteding wordt meer maatwerk. We bieden het straks aan op basis van gedeelde interesses in de Huizen van de Wijk. En we komen naar de ouderen toe; bijvoorbeeld in de vitale woongemeenschappen.’

Talenten ontdekken

Ook komt er een focus op kinderen en jongeren. Gijs Verhoeff, teamleider bij gro-up buurtwerk: ‘We gaan nóg meer met de jeugd de straat op. Met een pleinprogrammering kan de jeugd straks het hele jaar door meedoen aan leuke activiteiten op de pleinen. Activiteiten waarmee we ruimte creëren voor talenten. Denk aan sport, kunst en cultuur. Kinderen en jongeren ontdekken waar ze goed in zijn. Een mooie eerste stap om te ontdekken wat je wil bereiken in het leven. Door mee te doen leren de jongeren in de wijk verschillende sociale vaardigheden.’