Wanneer gaat een grapje over de grens?
Een grap kan heel leuk zijn, maar kan iemand ook buitensluiten of kwetsen. Want wat voor de één grappig is, is dat voor een ander niet. Wanneer wordt humor pesten?
Wanneer gaat een grapje over de grens?
Een grapje noemen we niet meteen pesten, maar kan iemand wel een vervelend gevoel geven. Wordt het grapje vaker gemaakt en kan de ander het gevoel geven er niet bij te horen? Op deze manier kunnen grappen uitdraaien op pesten. Volgens Stop Pesten Nu, het goede doel tegen pesten, wordt in elke groep op de basisschool zo'n twee tot drie leerlingen gepest. En in elke klas op het Voortgezet Onderwijs is dit één tot twee leerlingen. Daarom is het belangrijk dat hier aandacht voor is.
Iedereen maakt weleens een grapje over de ander. Maar dit pakt ook wel eens minder goed uit. Wat voor jou een grapje is, kan voor iemand anders vervelend zijn. Hoe weet je wanneer iets een goede grap is of juist kwetsend?
Zo herken je het verschil
Een grapje maak je niet om iemand bewust te kwetsen. Het is maar een lolletje waar je samen om kan lachen. Plagen doe je niet altijd bij dezelfde persoon. Pesten wel. Dit is een grap dat iemand (met opzet) kwetst. Wat iemand pijn kan doen. Zelf bepaal je niet of een grapje kwetsend is. Dit hangt af hoe het aan de andere kant beleefd wordt. Hoe de grap overkomt. En wat de ander ervan vindt. Jij kan er dan wel om lachen. Maar een grap kan minder leuk zijn als de ander zich daardoor buitengesloten of uitgelachen voelt. Als je een geintje uithaalt bij iemand of een grap maakt, kijk dan goed of diegene dat ook écht leuk vindt. Aan iemands gezicht of reactie merk je dat snel genoeg.
In de online leefwereld van jongeren zijn grenzen onduidelijk. Dan is het moeilijk wanneer iets niet meer grappig is.
Online risico’s
Jongeren hebben veel online sociale interactie via Snapchat, WhatsApp en Instagram. Andrea Kramp, mediawijsheidcoach bij gro-up, vertelt dat grenzen onduidelijk zijn in de online leefwereld van jongeren. “Dan is het moeilijk wanneer iets niet meer grappig is. Grenzen vervagen. Dat noemen we ‘morele mist’. Jongeren zijn zich minder bewust van wat een bericht met de ander doet. Je acties hebben niet direct een gevolg. Je wordt niet op je vingers getikt door een ander wanneer iets niet oké is.”
Wanneer is iets grappig en wanneer ga je over de grens? Andrea maakt dit bespreekbaar op scholen. “Blijf het gesprek aangaan. Waar liggen jouw grenzen? Waar liggen de grenzen van de ander en wanneer ga je te ver? Vraag jezelf altijd af: zou je dit ook tegen de ander in real life zeggen? Zo houden we onderling de sfeer gezellig.”