´We zijn die extra juf en niet de hulpverlener’
Door op school te werken, voelt de jeugdhulpverlener nog dichterbij.
´We zijn die extra juf en niet de hulpverlener’
Bij gro-up breken we graag muren af. Als er verschillende partijen een kind helpen, mag die daar liever niets van merken. Dus in plaats dat jeugdhulpverleners Franca Voet en Esther Rijneveld De Musketier als buitenstaanders bezoeken, werken zij nu op de school voor speciaal onderwijs.
Effectieve samenwerking tussen jeugdhulp en basisschool
Franca Voet en Esther Rijneveld zijn beide jeugdhulpverlener in regio Haaglanden en vertellen over het succes met een nieuwe vorm van jeugdhulp op school. "We merken dat we veel effectiever kunnen samenwerken op De Musketier (cluster 4-school) in Zoetermeer nu we daar onze basis hebben. Doordat we in de school aanwezig zijn kunnen wij als jeugdhulpverleners de kinderen direct de goede zorg bieden. Dat is eigenlijk het succes dat we hebben behaald met deze nieuwe vorm van jeugdhulp op school.
‘Voor de kinderen zelf zijn we die extra juf en niet de hulpverlener die buiten de school met je in gesprek gaat.'
Sneller te hulp om verdere escalatie te voorkomen
In het begin was het best spannend voor de gemeente als opdrachtgever. Wat we doen is tenslotte nieuw. Maar wat blijkt: het lijkt erop dat er minder subsidie nodig is dan voorheen. Waar kinderen in het verleden twee tot drie maanden moesten wachten voordat ze geholpen konden worden, kan dat nu vaak al binnen twee weken. Dan voorkom je ook dat problemen voortduren en daardoor verergeren. Dus is de hulp die je nu biedt vaak korter. Kinderen waarbij het even minder lekker loopt, komen in de nieuwe werkwijze eerder in beeld, omdat we samen zo’n 25 uur per week op school zijn. Dan zie je ook sneller wat er gebeurt, al is het maar in de gang of tijdens een pauze op het schoolplein.
Samenwerken met leerkrachten
In de jeugdhulp die we geven, zijn we er ook voor de leerkrachten. We brengen hen vaardigheden bij en geven handvatten die zij direct kunnen inzetten. De lijnen met de leerkrachten zijn kort. Dat helpt enorm. Voor de kinderen zelf zijn we die extra juf en niet de hulpverlener die buiten de school met je in gesprek gaat. Dat geeft ze meer vertrouwen. Laatst had een meisje het heel erg moeilijk in een klas. Ze legde de lat te hoog. Dan ga je direct met haar in gesprek, ook met haar juf. Met behulp van een emotie-thermometer kan zij nu aangeven wanneer het haar te veel wordt. Dat is zo leuk aan dit werk. Je ziet direct resultaat. Als het kind blij is dat ze is geholpen, dan zijn wij dat ook."
Jeugdhulp bij gro-up
Jeugdhulp die er meteen voor je is
gro-up jeugdhulp is er voor je. Als het gaat om de ontwikkeling en het welzijn van een kind, wil je geen tijd verliezen. Bij gro-up zetten we jeugdhulp in voordat het escaleert. Daardoor kunnen we snel helpen. Op de manier die bij jou past.