Verhalen tot leven brengen tijdens de Nationale Voorleesdagen

gro-up kinderen worden voorgelezen door Wethouder tijdens de Nationale Voorleesdagen

Voorlezen is elke dag een vast onderdeel op ons kinderdagverblijf, maar tijdens de Nationale Voorleesdagen geven we er extra aandacht aan. Stefanie, onze pedagogisch medewerker, vertelt hoe zij de verhalen voor peuters tot leven brengt.

Nationale Voorleesdagen

Tijdens de Nationale Voorleesdagen, van 22 januari tot en met 1 februari, draait het om voorlezen. Bij kinderdagverblijf Het Kwartelnest gaf Wethouder Frans Klovert de feestelijke aftrap. Onder de voorleesboom las hij het verhaal Ebbie maakt muziek voor. De kinderen luisterden aandachtig en genoten volop. Na het voorleesmoment werd de ochtend afgesloten met een lekker ontbijt.

Voorlezen combineren met een activiteit

Bij gro-up weten we de voordelen van voorlezen. Het is daarom ook een vast onderdeel van de dag op het kinderdagverblijf. Stefanie Vielvoye - van Vugt, pedagogisch medewerker bij Het Kwartelnest, brengt verhalen tot leven door ze te combineren met activiteiten. “Dan lezen we samen Anna en de Winter en maken we daarna sneeuw van scheerschuim. We bespreken hoe sneeuw eruitziet. En vragen aan de kinderen: ‘Ben je zelf weleens in de sneeuw geweest? Op die manier krijgen ze een beeld van wat sneeuw is.”

Liedjes en voorwerpen als onderdeel van het verhaal

Om het voorlezen nog leuker te maken, gebruikt Stefanie vaak voorwerpen die bij het verhaal passen. “We pakken een sneeuwpopje, een sjaal en een muts erbij,” vertelt ze enthousiast. “Dan zeg ik: ‘Kijk, we hebben ook een sjaal, net als Anna!’ Dit maakt het boek levendiger. De kinderen mogen zelf met de voorwerpen spelen. We prikkelen hun nieuwsgierigheid door dingen te laten zien. Een kopje? Dat kun je gebruiken om te drinken, maar je kunt het ook opstapelen. En een muts? Die kan op je hoofd, maar je kunt ook je handen of voeten erin stoppen. Ga het maar ontdekken!” Ook liedjes horen erbij. “Kinderen vinden het geweldig om te zingen,” vertelt Stefanie.

'We vinden het belangrijk dat kinderen boeken verkennen. En of het boekje dan op zijn kop is, dat maakt helemaal niet uit! Ze zijn bezig met ontdekken.'

Stefanie Vielvoye - van Vugt pedagogisch medewerker bij Het Kwartelnest

Verhalen tot leven brengen met de kinderen

Tijdens het voorlezen neemt Stefanie de kinderen actief mee in het verhaal. “Ik stel vragen, zoals: ‘Zie jij ook de eend?’ of maak grapjes. Kinderen reageren allemaal op hun eigen manier. De een benoemt wat ze zien, de ander doet dierengeluiden na of zingt een liedje. Soms reageren de kleinste wat later, omdat ze eerst even moeten verwerken wat er in het verhaal gebeurt. Het mooiste om te zien is hoe ze elkaar nadoen en van elkaar leren. Bijvoorbeeld wanneer een kind een geluid maakt en een ander dat oppikt, of als ze samen een olifantenslurf uitbeelden met hun arm.”

gro-up kinderdagverblijf Het Kwartelnest Voorleesboom

Sommige kinderen luisteren aandachtig en rustig, terwijl anderen juist actief meedoen en reageren tijdens het voorlezen. “Draagt een personage in het boek een muts? Dan speel ik daarop in en ga ik mee in de fantasie van het kind,” vertelt ze. “Door intonaties en geluiden in je stem te gebruiken, houd je de aandacht vast. Zo maak je het verhaal nog levendiger en duik je in de wereld van de kinderen.”

Kinderen ontdekken boeken op hun eigen manier

Naast de voorleesmomenten in de kring stimuleert Stefanie kinderen om zelf boekjes te pakken. Op de groep staat een mandje vol boeken. Kinderen pakken zelf een boekje om door te bladeren. Soms doen ze dat samen en verzinnen ze een verhaal bij de plaatjes. Stefanie vertelt: “Dan hoor je dingen als: ‘Kijk, dat is een koe!’ Dat samenspel is prachtig om te zien. En als je zelf met een boek op de grond gaat zitten, komen de kinderen vaak vanzelf naar je toe. Ze zoeken een plekje dicht bij je, waar ze zich veilig en geborgen voelen. Het ene kind wil dat je voorleest, terwijl een ander liever samen plaatjes benoemt. Die vrijheid geeft kinderen de ruimte om boeken op hun eigen manier te ontdekken.”

“Op het kinderdagverblijf vinden we het belangrijk dat kinderen boeken verkennen,” zegt Stefanie. “En of het boekje dan op zijn kop is, dat maakt helemaal niet uit! Het gaat om het ontdekken en het plezier”

Voorlezen begint wanneer ze klein zijn

Stefanie raadt ouders aan om ook thuis tijd te maken voor voorlezen. “Hoe jong ze ook zijn. Neem samen even een momentje, bijvoorbeeld voor het slapengaan. Pak een boekje en lees of kijk samen. Het opent gesprekjes en brengt verhalen op gang. Zelfs baby’s baby’s vinden het leuk om met een knisper- of voelboekje bezig te zijn. Bladeren, sabbelen, voelen en luisteren. Daar begint het al mee. Dat ze leren van het lezen.”