Zo helpen we de stap naar de basisschool verkleinen

Zo Helpen We De Stap Naar De Basisschool Verkleinen

Hieperdepiep hoera! Een verjaardag is voor elk kind een feestje. Maar als je vier jaar wordt, komt daar wel iets extra’s bij: naar de basisschool. Voor veel kleuters een hele stap. gro-up helpt die stap kleiner te maken.

Kennismaken met de basisschool

Na vier jaar op het kinderdagverblijf of twee jaar op de peuteropvang kent je kind het daar door en door. De locatie, de kinderen en de pedagogisch medewerkers zijn zo vertrouwd. Als je kind dan ineens naar een andere omgeving moet, is dat een hele stap. En ieder kind gaat die stap maken, want de basisschool wacht. Door al op de kinderopvang kennis te maken met de basisschool, helpt gro-up de stap kleiner te maken. Bernice en Amber vertellen hoe ze dat doen.

“Terwijl de kinderen nog op het kinderdagverblijf zitten, nemen we al een kijkje op de basisschool”, zegt Bernice, locatiemanager bij Kinderdagverblijf Het Kuikennest. “De kinderen van ons kinderdagverblijf gaan naar verschillende scholen. Omdat we het belangrijk vinden dat ze goed kunnen wennen, vragen we aan de ouders welke school ze hebben gekozen. Dan vertellen we de kinderen alvast over de school. Ook kijken we of er vriendjes naar dezelfde school gaan. Voor kinderen is het erg fijn, om het idee te hebben dat ze niet alleen zijn.”

Author
locatiemanager bij Kinderdagverblijf Het Kuikennest Bernice

"Voor kinderen is het erg fijn, om het idee te hebben dat ze niet alleen zijn.”

Vertrouwde gezichten

Bij Bernice’s collega Amber gaat het net iets anders. Zij werkt op het kinderdagverblijf dat onderdeel is van Kindcentrum (kc) Pijnacker. “In een kindcentrum zitten allerlei organisaties voor kinderen in hetzelfde gebouw”, zegt Amber. “Zoals kinderopvang en de basisschool. Voor onze kinderen is de stap dus een stuk kleiner. Ze kennen het gebouw al door en door, hebben de leerkrachten al vaak gezien. En als ze op school zitten, kunnen ze nog regelmatig zwaaien naar de pedagogisch medewerkers die ze zo goed kennen.”

Toch gaat Amber kennismaken in de kleutergroep. “Klopt”, zegt Amber. “Of de leerkracht van groep 1 komt even bij ons langs. Uiteindelijk willen kinderen een vertrouwd gezicht. Dat proberen we op die manier op te bouwen.”

Amber en Bernice zorgen er allebei voor dat de leerkrachten alles weten over de kinderen die ze in de klas krijgen. “Op het kinderdagverblijf observeren we de kinderen veel”, zegt Bernice. “Zo leren we een kind door en door kennen. En kunnen we het optimaal helpen ontwikkelen. Die informatie geven we, met toestemming van de ouders, aan de leerkrachten. Soms komt de intern begeleider van de school meekijken op de opvang. Zo krijgt de school een goed beeld van het kind. En kunnen ze een fijne plek zoeken in de klas. Zo ontstaand een doorgaande ontwikkellijn. Ondanks dat een kind van plek wisselt.”

Author
locatiemanager bij Kindcentrum Pijnacker Amber

“Op het kinderdagverblijf leren we een kind door en door kennen. Die informatie geven we, met toestemming van de ouders, aan de leerkrachten."

Zo Helpt gro-up De Stap Naar De Basisschool Verkleinen

Taalontwikkeling, rekenwerkjes en zelfredzaamheid

Dat is de letterlijke kennismaking met de school. Maar eigenlijk zit de kennismaking al ingebakken in de dagelijkse gang van zaken op het kinderdagverblijf en de peuteropvang. “We hebben een programma voor Voorschoolse Educatie (VE)”, zegt Bernice. “Daarmee helpen we kinderen spelenderwijs om de vaardigheden te ontwikkelen die ze op de basisschool nodig hebben. Zoals taalontwikkeling en rekenwerkjes. Niet te ingewikkeld. Maar dingen zoals het verschil tussen breed en smal, dik en dun en klein en groot. Of bijvoorbeeld sorteren.”

”Het is belangrijk dat kinderen zelfredzaam zijn als ze naar de basisschool gaan”, zegt Bernice. “We laten de kinderen op de opvang dan ook zoveel mogelijk dingen zelf proberen en leren. Van het aan- en uittrekken van jas en schoenen tot zindelijk worden. Kinderen ‘moeten’ zindelijk zijn om te starten op school. Die zelfredzaamheid geeft kinderen zekerheid en dat helpt de nieuwe kleuter door het wenproces.”

“Ook het kringmoment zullen kinderen herkennen als ze in de kleuterklas komen”, zegt Amber. “Want dat doen we op de opvang ook. Dus veel van de dingen die wij doen, gebeuren ook op de basisschool. En zelfs op de basisschool blijft het soms nog een hele kunst om op die stoel te blijven zitten!”