Bronvermelding

Wetenschappelijke onderbouwing Kijk op groei

  • Benning, M., et al, (2019). Talent ontwikkelen in leerecosystemen. Keyfindings waar nieuwsgierigheid ontstaat, onderzoek naar leerecosystemen in Nederland.
  • Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. In U. Bronfenbrenner, International Encyclopedia of Education (pp. 37 - 43). Oxford: Elsevier.
  • Bohn Stafleu van Loghum (2018). Wat Werkt Bij outreachend Werken. Zorg + Welzijn, 24(9), 31–31. https://doi.org/10.1007/s41185-018-0221-9
  • Crawford, M. (2020). Ecological Systems theory: Exploring the development of the theoretical framework as conceived by Bronfenbrenner. Journal of Public Health Issues and Practices, 4(2). https://doi.org/10.33790/jphip1100170
  • Diedrich, J. L. (2010). Motivating students using positive reinforcement (dissertation).
  • Evans, O. G. (2023, juni 9). Bronfenbrenner’s Ecological Systems Theory. Afkomst: Simply Psychology: https://www.simplypsychology.org/bronfenbrenner.html#Empirical-Evidence
  • Hrdy, S. B. (2016). Een kind heeft vele moeders: hoe de evolutie ons sociaal heeft gemaakt. Amsterdam: Nieuw Amsterdam.
  • Hilten, R. et al, (2021)De sociale basis als ecosysteem | BMC)
  • Laffra, J., & Nikken, P. (2014, December). Wat Werkt bij Het Versterken van Eigen Kracht? - Nji.NJi.https://www.nji.nl/system/files/2021-05/Wat-werkt-versterken-van-eigen-kracht.pdf Mameren-Broers, S. van, der, N. L. van, & Beek-Westerink, H. ter. (2023). Systeemgericht Werken in Sociale Beroepen. Boom.
  • Lerner, R. M., Almerigi, J. B., Theokas, C., Lerner, J. V. (2005). Positive youth development: A view of the issues. The Journal of Early Adolescence, 25, 10-16.
  • Movisie (2017). Weten Wat Werkt Maakt Outreachend Werken Gemakkelijker. https://www.movisie.nl/artikel/weten-wat-werkt-maakt-outreachend-werken-gemakkelijker
  • NJi. (2010). De kracht van de pedagogische civil society: Versterking van een positieve sociale opvoed- en opgroeiomgeving. Nederlands Jeugdinstituut. Retrieved from https://www.nji.nl/sites/default/files/202105/DekrachtvandepedagogischecivilsocietyNJi2010.pdf
  • NJi. (2018). Top tien beschermende factoren voor een positieve ontwikkeling van jeugdigen. Nederlandse Jeugdinstituut.
  • NJi. (2022a). Opgroeien doe je samen. Nederlands Jeugdinstituut.
  • NJi. (2022b). Sterke pedagogische basis steunt gezinnen. Nederlands Jeugdinstituut.
  • NJi. (2023). Wat is het model van Bronfenbrenner? Retrieved from Nederlands Jeugdinstituut: https://www.nji.nl/pedagogische-basis/wat-is-het-model-van-bronfenbrenner
  • Ozbay F., Fitterling H., Charney D, Southwick S. Social support and resilience to stress across the life span: a neurobiologic framework. Curr Psychiatry Rep. 2008 Aug;10(4):304-10.
  • Putnam, R. D. (2000). Bowling alone: The collapse and revival of American community. Now York: Simon and Schuster.
  • Rotterdams factorenmodel 2015 (Rotterdam groeit - Beleidskader Jeugd 2015-2020)
  • Werner, E. E. (1993). Risk, resilience, and recovery: Perspectives from the Kauai longitudinal study. Development and Psychopathology, 5, 503-515
  • Wiering, D. (2015). Beleidskader Jeugd 2015-2020 Rotterdam Groeit. Gemeente Rotterdam kennisbanksportenbewegen.nl/?file=7626&m=1488798726&action=file.download